Kunstwerk Schuilmadonna is te vinden in het Zwijssen building in Tilburg en is gemaakt door Marc Mulders en is in 2011 gerealiseerd.
Marc Mulders is een schilder en glazenier. Hij werkt in een traditie, waaraan hij zich schatplichtig voelt, en die hem tot klassieke thema’s brengt. De twee werken in het Zwijsengebouw op de campus van de Universiteit van Tilburg refereren aan de 17e-eeuwse Nederlandse schilderkunst, waar bloemstillevens en scènes met wild en gevogelte heel geliefd waren. Dergelijke onderwerpen werden niet alleen gekozen vanwege hun schilderachtigheid, maar ook omdat ze mensen bewust maakten van de eindigheid der dingen. Immers, bloemen verwelken en elk schepsel is sterfelijk.
Marc Mulders heeft dat thema op een eigentijdse manier opnieuw behandeld, door collages te maken van foto’s, knipsels en delen van afbeeldingen van oude schilderijen. Wat verder afwijkt van de oude tradities is dat in het hart van de collages belangrijke symbolen zijn opgenomen, die voor Mulders van grote betekenis zijn. Zo zien we tussen de bloemenbladeren Maria met kind. Beiden zijn niet erg prominent afgebeeld, en lijken welhaast schuil te gaan in bloemen die vaak met Maria in verband worden gebracht. Alsof ze er minder toe doet, maar toch niet verdwenen is.
De keuze om die motieven op de achtergrond te plaatsen hielden indertijd verband met de kritiek die Mulders kreeg op de uitgesproken Christelijke thematiek van zijn werk, waarbij hij zich ook nog eens verklaard voorstander was van ambachtelijkheid in de kunst. Zijn geschilderde, expressionistische doeken maakten plaats voor meer ingetogen werk, waaronder fotografie en knipsels.
Kunstenaar Marcus Martinus Maria (Marc) Mulders is geboren in Tilburg op 23 september in 1958 is een Nederlandse schilder, aquarellist, fotograaf en glazenier. Mulders volgde een Opleiding op de Academie voor Beeldende Kunsten Sint-Joost in Breda van 1978 tot 1983. In 1985 won hij de basisprijs bij de Prix de Rome. Aan het begin van zijn carrière refereerde Mulders nog nadrukkelijk aan voorgangers uit de kunstgeschiedenis. Met klassieke, vaak christelijke, thema’s in combinatie met zijn pasteuze manier van schilderen, was Mulders een eenling in de postmoderne jaren tachtig. Ook later is hij schilders als Chaïm Soutine en Vincent van Gogh als inspiratiebronnen blijven noemen. Vooral de combinatie op hun doeken van nadrukkelijk aanwezige verf en hun spirituele inspiratiebronnen (jodendom, christendom) spreken Mulders aan. Mulders is vooral bekend om zijn olieverfschilderijen waarin hij de loop van de natuur volgt. Zowel de bloemen als de dieren schilderde hij ‘naar het leven’. Daartoe zette hij in zijn atelier stillevens op waarbij hij naast de bloemen of het dode dier ook foto’s neerzette die hem ter inspiratie dienden. Sinds de verhuizing naar landgoed Baest in Noord-Brabant heeft zijn werk zich van een figuratieve richting in een abstracte richting ontwikkeld. Van een close-up aankijken van de bloem, het bloedhart, in de vaas in het atelier naar het aanschouwen van het vergezicht boven de akkerbloemen uit. Die architectuur in de natuur, met al haar verschillende kamers, dauw, nevel, zonneschijn, tegenlicht, werd zo het leidmotief. De schilderijen zijn voortaan abstract te noemen.
Zwijsen Building
Monday
By appointment only
Tuesday
By appointment only
Wednesday
By appointment only
Thursday
By appointment only
Friday
By appointment only
Saturday
By appointment only
Sunday
By appointment only
23/10/2024 01:37 local time
Add a review