In de afgelopen maanden is een duidelijke toename waargenomen in het aantal meldingen van liftopsluitingen in Tilburg. De brandweer wordt steeds vaker ingeschakeld om hulp te bieden bij deze incidenten, wat leidt tot vragen over de efficiëntie van de huidige uitrukmethode.
De invloed op nooddiensten
Het frequente beroep op de brandweerdiensten voor liftopsluitingen heeft ongetwijfeld invloed op hun vermogen om tijdig te reageren op andere noodgevallen. Daarnaast legt het een onnodige druk op de toch al beperkte middelen en het personeel. Bij elke oproep voor een liftincident gaat kostbare tijd en mankracht verloren die elders beter besteed zou kunnen worden, zoals bij branden of andere kritieke situaties.
Een recente oproep
Onlangs klonk de pieper opnieuw voor de brandweer van Tilburg. De 5e melding binnen een jaar op hetzelfde adres: een persoon vast in een lift aan de Professor Cobbenhagenlaan. Zoals gebruikelijk rukte de brandweer uit met de tankautospuit, een standaard-uitruk bestaande uit zes brandweerlieden, ook wel de TS-6 genoemd. Gelukkig kon binnen een minuut hulp worden geboden en kwam de betrokken persoon met de schrik vrij. Maar dergelijke incidenten roepen wel vragen op over de efficiency van de huidige uitrukmethode.
Oorzaken en gevolgen
De constante stroom van meldingen suggereert structurele problemen. Vragen rijzen op: Is de liftinfrastructuur in Tilburg verouderd? Wordt er onvoldoende aandacht besteed aan preventief onderhoud? Of is er wellicht sprake van een gebrek aan bewustzijn bij het publiek over veilig gebruik van liften? Ongeacht de oorzaak, de gevolgen zijn duidelijk. Naast het ongemak voor de inzittenden kan de psychologische impact van dergelijke ervaringen niet worden genegeerd. De angst en stress die gepaard gaan met opgesloten zitten, kunnen langdurige effecten hebben, wat weer kan resulteren in nog meer druk op de zorg.
Uitruk op Maat: is de tankautospuit (TS-6) altijd nodig?
Hoewel de TS-6 al decennia de standaard is voor uitrukken bij brand, toont de praktijk aan dat 75 tot 80 procent van de incidenten minder omvangrijk is dan een woningbrand. Zou het dan niet efficiënter zijn om met een kleinere equipe uit te rukken bij kleinere incidenten, zoals liftopsluitingen?
Met dit in gedachten is enkele jaren geleden het project ‘variabele voertuigbezetting’ gestart. Dit project onderzoekt de mogelijkheden om flexibeler te reageren op incidenten, afhankelijk van hun aard en omvang. In veel regio’s worden pilots gedraaid of zijn al afgerond, waarbij geëxperimenteerd wordt met verschillende teamgroottes en voertuigbezettingen. De inzichten uit ruim 40 pilots zijn samengebracht in het rapport ‘Uitruk op maat‘.
Add a comment