Wil jij een onderneming starten in Tilburg? Tilburg is een bruisende stad en vormt daarmee de ideale plek voor jouw kersverse onderneming. Of je nou een winkel of groothandel wilt beginnen, de dienstverlening in wilt of een horeca-onderneming op wilt zetten: bij het starten van een onderneming komen een hoop dingen kijken. Ten eerste moet je natuurlijk ingeschreven worden bij de KvK, maar je hebt ook een pand nodig, een website, je moet je domeinnaam checken en eventueel wat personeel werven. Wil jij een onderneming starten in Tilburg? Wij helpen je in dit artikel op weg!
Gemeentelijke ondersteuning
Tilburg kent na Eindhoven de meeste starters van de provincie Brabant en daar is de gemeente trots op. De gemeente Tilburg is dan ook ontzettend bereid om jonge ondernemers te steunen in hun weg naar hun eigen onderneming. Zo heb je vanuit de gemeente Tilburg de mogelijkheid om een adviesgesprek aan te gaan over jouw plannen en eventuele mogelijkheden tot groei van je bedrijf. Ook kijkt een MKB-adviseur graag mee naar de mogelijkheden tot groei van jouw onderneming en zijn er verschillende potjes beschikbaar ter financiële ondersteuning van jouw onderneming. Het is dus een goed idee om even te kijken waar je recht op hebt.
Een bedrijfspand
Veel starters beginnen natuurlijk vanuit huis, maar als je van plan bent een winkel of horeca-onderneming te openen, kun je niet anders dan een pand huren of kopen. Het is belangrijk om bij het kiezen van een bedrijfspand goed te kijken naar het bestemmingsplan van de gemeente. Wanneer je een mooi pand op het oog hebt wat eigenlijk niet bedoeld is om een horeca-onderneming in te starten, zul je eerst een vergunning moeten krijgen om het bestemmingsplan te kunnen wijzigen. Let er ook op dat je voor verbouwen in de hoogte, het schenken van alcohol en het openen van een terras ook een vergunning nodig hebt.
Promotie
Jouw onderneming is natuurlijk niets zonder klanten. Daarom is het belangrijk om voldoende promotie te maken, zodat op de dag van de opening de klanten al staan te springen om gebruik te maken van jouw product of dienst. Het zou je verbazen hoeveel mensen lokale krantjes nog lezen, dus schrijf deze vooral aan. Verder is het een goed idee om websites als In de Buurt te mailen, zodat bijvoorbeeld de opening van jouw winkel (met een aantrekkelijke aanbieding) wordt aangekondigd. Ten slotte ben je in de huidige tijd natuurlijk helemaal niets zonder een mooie pagina van jouw bedrijf op social media. Met gesponsorde posts wordt jouw promotiemateriaal voor een paar euro ook laten zien aan mensen die jou helemaal niet volgen. Zo kun je potentiële nieuwe klanten naar je toe trekken.