Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the jetpack domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/soeqnl/domains/soeq.nl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the woocommerce-services domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/soeqnl/domains/soeq.nl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the woocommerce domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/soeqnl/domains/soeq.nl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wordpress-seo domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/soeqnl/domains/soeq.nl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the media-library-assistant domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/soeqnl/domains/soeq.nl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Functie _load_textdomain_just_in_time werd verkeerd aangeroepen. Vertaling laden voor het my-listing domein werd te vroeg geactiveerd. Dit is meestal een aanwijzing dat er wat code in de plugin of het thema te vroeg tegenkomt. Vertalingen moeten worden geladen bij de init actie of later. Lees Foutopsporing in WordPress voor meer informatie. (Dit bericht is toegevoegd in versie 6.7.0.) in /home/soeqnl/domains/soeq.nl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
Schrobbelèr ontvangt Tilburgse Ereprent voor 50-jarig bestaan - SOEQ
Site logo

Schrobbelèr ontvangt Tilburgse Ereprent voor 50-jarig bestaan

Ereprent voor Schrobbeler

Op zaterdag 30 september werd een mijlpaal gevierd in de wereld van likeur: Schrobbelèr, het geliefde drankje dat onlosmakelijk verbonden is met Tilburg en carnaval, ontving de Tilburgse Ereprent ter ere van haar 50-jarig bestaan. Deze prestigieuze onderscheiding werd uitgereikt door de burgemeester van Tilburg, Theo Weterings, tijdens een besloten receptie in de Koepelhal in Tilburg. Dit evenement markeert een halve eeuw van innovatie, passie en de voortdurende groei van Schrobbelèr.

De geboorte van Schrobbelèr: een Tilburgs verhaal

In 1973 begon het verhaal van Schrobbelèr in het huis van de Tilburgse ondernemer en likeurliefhebber Jan Wassing, waar hij een zelfgemaakte mixdrank serveerde aan vrienden en kennissen in zijn huisbar genaamd ‘Bij den schrobbelaar’. Deze mixdrank, die een lager alcoholgehalte had vanwege Wassing’s zwakke maag, werd al snel een lokale hit. Dankzij de expertise van de Tilburgse likeurstoker en slijter Isidorus Jonkers, die de kruidenreceptuur analyseerde en verbeterde, werd het drankje in productie genomen.

De evolutie van Schrobbelèr: van achtertuin naar internationale markten

Aanvankelijk werd Schrobbelèr geproduceerd in de likeurstokerij achter slijterij Oude Jonker in Tilburg. In 2004 verhuisde de productie naar de distilleerderij van Jonkers Distillers B.V. aan de Polluxstraat op het Tilburgse industrieterrein Vossenberg. In 2010 werd de distilleerderij overgenomen door de P.W. Groep B.V., eigendom van Jan Wassing’s zoon. Sindsdien wordt Schrobbelèr niet alleen in Nederland, maar ook in diverse landen binnen en buiten Europa geëxporteerd, wat bijdraagt aan de internationale bekendheid van dit Tilburgse juweeltje.

De naam Schrobbelèr: een eerbetoon aan Tilburgs erfgoed

De naam Schrobbelèr is afgeleid van het beroep “schrobbelaar” in de Tilburgse wolindustrie. De schrobbelaar speelde een essentiële rol in het proces van het reinigen en voorbereiden van wol voor verdere verwerking. Hoewel het beroep tegenwoordig zeldzaam is, blijft Schrobbelèr een eerbetoon aan de rijke geschiedenis van Tilburg en haar traditionele ambachten.

Schrobbelèr: het 'Leukste uitje van Noord-Brabant'

Schrobbelèr heeft niet alleen een speciale plaats in het hart van Tilburgers, maar ook in dat van bezoekers. Dit jaar is de populaire rondleiding bij Schrobbelèr zelfs uitgeroepen tot het ‘Leukste uitje van Noord-Brabant’ door de ANWB, wat de aantrekkingskracht van deze unieke plek bevestigt.

Een grootse viering van 50 jaar Schrobbelèr

Om het 50-jarig bestaan te vieren, pakte Schrobbelèr groots uit. Naast de besloten receptie voor genodigden vond op zaterdag 30 september de Schrobbelèr Surprise Party plaats in de Koepelhal. Deze feestavond, met optredens van diverse artiesten, was zo’n doorslaand succes dat ook vrijdagavond werd toegevoegd aan de festiviteiten en even snel uitverkocht raakte.

Schrobbelèr blijft niet alleen een symbool van de Tilburgse trots, maar ook een levendige traditie die mensen van alle leeftijden blijft aanspreken. Het 50-jarig jubileum is een moment van vreugde voor degenen die de reis van Schrobbelèr hebben gevolgd en een uitnodiging voor nieuwe generaties om deze iconische likeur te ontdekken.