Inhoud
Het dilemma van technologie en weerstand
In onze snel digitaliserende wereld staan we als communicatieprofessionals voor een interessant dilemma. Technologie brengt ons dichter bij onze doelgroepen, maar tegelijkertijd merken we dat er weerstand en vervreemding ontstaan, vooral tussen de overheid en burgers. Een kernpunt van onze job is gedragsbeïnvloeding. Maar daarbij is er een vaak over het hoofd geziene factor: weerstand tegen beïnvloeding.
Factoren die gedrag beïnvloeden
De factoren die gedrag beïnvloeden zijn divers: de kernboodschap, context, authenticiteit van de zender en de persoonlijke filters van de ontvanger. Weerstand is een logische reactie als mensen zich overweldigd, onbegrepen of zelfs bedreigd voelen door een boodschap.
Het belang van empathisch luisteren
Uit recente publicaties, voorafgaand aan het PubCom23 congres blijkt een groeiend gevoel van wantrouwen richting de overheid. De crux zit hem in het luisteren. Zoals Prof. dr. Karen van Oudenhoven-van der Zee aangeeft, is actief en empathisch luisteren fundamenteel voor effectieve communicatie. Als mensen zich niet gehoord voelen, neemt hun weerstand tegen boodschappen toe.
Een oproep aan communicatie-experts
Voor ons als communicatie-experts betekent dit dat we verder moeten kijken dan alleen onze boodschap. Het gaat om interactie en dialoog. Het gaat om het begrijpen van weerstand en het actief betrekken van de doelgroep in de communicatie.
Weerstand als kans
Als we willen dat onze boodschappen effect hebben, moeten we de weerstand erkennen, begrijpen en erop inspelen. Actief luisteren en empathie zijn sleutelbegrippen in deze uitdaging. Zo bouwen we aan een fundament voor een effectievere overheidscommunicatie en een sterkere verbinding met onze doelgroep.
Add a comment