Leestijd van ongeveer 3 minuten

Schrijf geen Curriculum Vitae, vertel een verhaal! Dat is wat ik dinsdag 24 februari jongstleden heb gedaan tijdens de allereerste banendag op Twitter. Mijn verhaal is opgevallen tijdens het screenen van alle berichten met #JouwBaan. Ik heb mijzelf als Ideeën-generator gepositioneerd die daarbij ook nog eens de goddelijkste pannenkoeken ter wereld bakt. Er werd mij helemaal niet meer om mijn CV gevraagd en of ik een opleiding wel of niet heb afgemaakt. Het gaat de bedrijven er nu om dat ik mijzelf in the picture heb weten te zetten op een unieke en ludieke manier.

There are two sides to every storyGoeie vertellers hebben een streepje voor

Het is echt waar; goeie vertellers hebben een streepje voor op het sollicitatiegesprek. De laatste tijd is storytelling een bijzondere trend aan het worden. Het woord lijkt wel over magische krachten te beschikken die in alle onderdelen van de communicatie deuren kunnen openen. Ook in de zoektocht naar een baan kan storytelling je een aardig handje helpen om je droombaan te vinden. En als je die eenmaal binnen hebt, is storytelling een middel om goed te scoren.

Illustreer je verhaal

De suggestie dat je bij een sollicitatiegesprek ook kan uitpakken met verhalen slaat natuurlijk niet op sprookjes, noch op verhalen die beginnen met “komt een man bij de dokter.” De verhalen die je op sollicitatiegesprekken moet vertellen, moeten gaan over dingen die je in je vorige jobs of in je studentenleven gedaan hebt en die je vaardigheden en kwalificaties illustreren waarnaar je in je cv hebt verwezen. Dit soort storytelling duidt men vanuit het standpunt van de recruiter ook wel eens als ‘behavioural interviewing’. Zeker als er veel kandidaten zijn voor een bepaalde baan, mag je verwachten dat de recruiters er gebruik van zullen maken. Met andere woorden: een recruiter zal zich niet tevreden stellen met een opsomming van je kwaliteiten, maar zal ook verwachten dat je die illustreert met een verhaal. Dat betekent dus dat je voorzichtig moet zijn. Want als je schrijft dat je ervaring hebt met het halen van deadlines ondanks onverwachte obstakels, dan weet je dat je dat zal moeten uitleggen. En dat zou dan bijvoorbeeld kunnen met het verhaal dat je als student een project had opgezet waarvoor je sponsors moest zoeken en dat alles al klaar was toen zich onverwacht nog een grote sponsor aandiende, zodat alle folders opnieuw moesten worden gedrukt.

Blijven oefenen

Als je geen natuurlijke storyteller bent en voelt dat je verhaal niet altijd overtuigend klinkt, kan je ook oefenen. Het klinkt misschien eigenaardig maar probeer in de aanloop naar je sollicitatiegesprek verschillende verhalen te vertellen voor de spiegel. Het zal je helpen om niet te stotteren en te zweten als je echt aan de beurt bent.

Focus

Als storytelling je helpt om een baan in de wacht te slepen, kan het je ook helpen om goede punten te scoren of promotie te maken. Probeer verhalen op te pikken in de media, waaraan je jouw inzet en prestaties kan linken of die je kan gebruiken om te illustreren hoe je zaken wil aanpakken. Dat is makkelijker dan het op het eerste gezicht lijkt. Het vergt alleen een beetje oefening en verbeeldingskracht.

Als je bijvoorbeeld kan teruggrijpen naar verhalen uit de Griekse mythologie trek je gegarandeerd meer de aandacht dan als je je beperkt tot een droge opsomming van wat je hebt gedaan. In elk onderdeel van de bedrijfsorganisatie kunnen verhalen echt voor jou gaan werken. Vang verhalen op, gebruik ze om je eigen verhaal te creëren en vertel.

Hou bij het creëren van het verhaal het letterwoord SUCCES voor ogen. Dat staat voor “simple, unexepected, concrete, credible, emotional stories”. Spread the word. Je zal zien dat het werkt!

In het boek “No story, no fans”, geschreven door Raf Stevens vind je nog meer tips om op een efficiënte manier met storytelling aan de slag te gaan.

x gedeeld