Zo help je de Facebook bedrijfspagina van je vrienden onderuit
Leestijd van ongeveer 3 minuten

Wanneer je weet hoe social media werkt, weet je ook dat jouw vrienden en familie je berichten op je Facebook bedrijfspagina naar beneden halen. Je beste vrienden op Facebook promoten dus niet je berichten, maar zorgen er juist voor dat je berichten minder te zien zijn.

Niet opzettelijk. De meeste van je Facebook vrienden hebben waarschijnlijk nog nooit van het Social Media Algoritme gehoord. Daarom leg ik het je graag uit.

Wat is een Social Media Algoritme?

Elk social media platform maakt gebruik van een Social Media Algoritme om berichten te filteren en te tonen. Vroeger zag je alle berichten van al je vrienden. En dus de meest recente berichten stonden bovenaan je tijdlijn. Je wist zeker dat je niets had gemist en helemaal op de hoogte was van alles wat er om je heen gebeurde. Helaas, dat is al jaren niet meer zo.

Er worden zoveel berichten op social media geplaatst dat het niet meer bij te houden is om alles aan iedereen te tonen. Door het Social Media Algoritme worden alleen berichten aan je getoond waarvan men bij het platform denkt dat het interessant voor je is.

En natuurlijk is ook Facebook een bedrijf. Zij hebben er een commercieel belang bij dat niet alle berichten van bedrijfspagina’s aan iedereen worden getoond. Als je als ondernemer wilt dat je berichten aan een bepaalde doelgroep wordt getoond, dan moet je ervoor betalen. Facebook werkt al jaren met een algoritme, maar sinds kort werken ook Twitter en Instagram met zo’n Social Media Algoritme.

Dus, daarom zie ik altijd dezelfde vrienden bovenaan m’n tijdlijn?

Ja, dat komt door het algoritme. Hoe meer je met iemand omgaat, des te meer je ziet van die persoon in je tijdlijn. Dus als je liever minder berichten ziet van een bepaald persoon of bedrijf, dan is naast ‘ontvolgen’ of ‘ontvrienden’ het een mogelijkheid om niet meer te communiceren met hun.

Elke reactie, like of bezoek aan een profiel werkt mee in de puntentelling voor het algoritme. Net zoals oude schoolvrienden of verre familie waar je weinig contact mee hebt. Je ziet er ook weinig van op je Facebook.

En zo werkt een Facebook bedrijfspagina ook?

Ja, zo werkt het voor bedrijfspagina’s ook.

Waarom denk je dat je bepaalde bedrijfspagina’s altijd ziet? Dat komt omdat jij en je vrienden er de meeste interactie mee hebben. Dat zorgt voor een hogere score in de puntentelling van het algoritme.

Zelfs bij een zoekopdracht op Twitter die als ‘real time’ wordt beschouwd, ziet u de beste en niet de laatste resultaten. Twitter is ook gebasseerd op interactie. Zij maken niet het verschil tussen zakelijke gebruikers en individuen.

Dus daarom zie ik bedrijfspagina’s van mijn vrienden en familie niet als eerste?

Ja, dat klopt. Waarschijnlijk heb je de bedrijfspagina geliked toen deze werd aangemaakt, maar verder heb je er geen interactie mee.

Facebook zegt dat de gemiddelde gebruiker toegang heeft tot 1500 berichten per dag, maar de gebruiker kijkt er alleen ‘maar’ 300 per dag. 20% van de berichten die je ziet wordt door jouw interactie door middel van het Social Media Algoritme aan meer mensen getoond.

Facebook geeft ook voorrang aan individuen, in plaats van aan bedrijfspagina’s.

Ah, dus dat is wat je bedoelt met dat je vrienden er voor zorgen dat de berichten van je bedrijfspagina minder worden getoond?

Ja, precies! Denk eens aan hoe vaak je het succes van een beroemdheid op social media hebt gedeeld of het bericht van iemand die vermist is. En dan zie je een zakelijk bericht over iets wat je niet echt interesseert. Je swiped er overheen, maar je bekijkt het niet. En als jij het niet bekijkt, zal de score van dat bericht ook niet omhoog gaan in het algoritme.

Een like geven is een kleine moeite en het helpt echt om meer zichtbaarheid te genereren voor de bedrijfspagina van je vrienden. Het is leuk om elkaar tijdens de lunch, in de kroeg of tijdens het sporten te vertellen hoe leuk je een bepaald bericht van iemand vindt op social media, maar daar weet het social media platform niets van af. Als je dus op social media geen interactie aangaat, help je het bedrijf van je vrienden onderuit.

Hoe help ik mijn vrienden wel met hun Facebook bedrijfspagina?

Heel simpel! Klik op z’n minst eens door naar de Facebookpagina en helemaal ideaal: geef eens commentaar op een bericht of like en deel het. Op Facebook gaan negatieve berichten altijd harder dan positieve berichten. Laten we samen de wereld weer wat mooier maken door de positieve berichten van elkaar te liken en te delen.

Ben jij ondernemer?

Wil jij weten hoe jij social media moet inzetten voor jouw bedrijf? Nodig mij dan eens uit voor een kop koffie! Ik bespreek het graag vrijblijvend!

Met vriendelijke groet,

Sander Oord
sander@soeq.nl

x gedeeld