SOEQ » Blog » Welk formaat voor mijn foto moet ik kiezen op Facebook?
Leestijd van ongeveer 5 minuten

Iedere dag worden er 300 miljoen nieuwe foto’s geplaatst op Facebook. Als jij een ondernemer bent die ook foto’s plaatst op Facebook, houd dan rekening met de grootte van deze afbeeldingen.

Veel foto’s zijn vaag, uitgerekt en kunnen de kernboodschap die je wilt overbrengen op je doelgroep niet goed overbrengen. Dus waarom zou je niet eens kijken naar de afmetingen van je Facebook foto’s?

Updates 2017

Voordat we in de verschillende Facebook-afbeeldingsformaten duiken, wil ik eerst de updates van Facebook laten zien die in de afgelopen maanden zijn gebeurd:

  • NIEUW IN JUNI: Pagina’s kunnen nu een video gebruiken als coverfoto, hoe cool is dat?!
  • FACEBOOK introduceert drie nieuwe sjablonen voor Canvas Advertenties; toon uw diensten/producten, ontvang nieuwe klanten en verkoop producten.
  • .GIF bestaat 30 jaar! Facebook viert dat door .GIF reacties te geven via het commentaarvak, Facebook Messenger en in status updates.
  • DE 20% regel voor tekst op afbeeldingen is niet meer. Alhoewel beelden zonder tekst nog altijd beter presteren dan met tekst.
  • OP 25 MEI kondigde Facebook aan dat ze een nieuw full-width advertentieformaat toe zouden voegen aan het Facebook Audience Network. Volgens Facebook stegen de advertentieclicks (CTR) met 58% en advertentieweergaven (CPM) met 34%.

1. Omslagfoto’s op Facebook

De omslagfoto van je Facebookpagina wordt op je PC weergegeven met 828 pixels (breedte) bij 315 pixels (hoogte) en op je smartphone met 640 pixels bij 360 pixels. Simpel toch? Het maken van een PC-vriendelijke omslag is niet zo moeilijk, maar om de tekst ook leesbaar te houden op je smartphone is lastiger.

TIP van de #Praatjesmaker: “Gezien het feit dat ongeveer 90% van alle Facebook gebruikers dit platform gebruiken op hun smartphone, is het het beste om je afbeeldingen en inhoud te ontwerpen voor mobiel.”

Facebook vermindert de beeldkwaliteit van alle foto’s. Als je een omslagfoto maakt, onthoud dan dat de bestandsgrootte klein blijft en de resolutie hoog.

OM DOOR TE VERTELLEN: Wanneer je een nieuwe omslagfoto uploadt, controleer het dan op je tablet en mobiel om er zeker van te zijn dat de tekst past op alle beeldschermen. Als je een Facebook pagina hebt met heel veel likes, oefen het dan op een dummy pagina (ik heb er nog wel een paar) of oefen gerust op een tijdstip dat iedereen lekker ligt te slapen.

2. Omslagvideo’s op Facebook

Ja, ze zijn er! Omslagvideo’s voor je pagina worden weergegeven met 820 pixels (breedte) x 312 pixels (hoogte) en kunnen 20 tot 90 seconden draaien. Wacht even alsjeblieft, voordat je start met het uploaden van een coole video, neem wat tijd om het goed te plannen. De Facebook omslagvideo stopt na 90 seconden en begint dan weer opnieuw, dus als je het zo lang wilt afspelen, moet je dit onthouden.

Het overbrengen van een lang bericht in 90 seconden zal waarschijnlijk niet werken. Dat komt doordat het geluid is gedempt, tenzij de kijker er voor kiest om het aan te zetten en de video helemaal tot het einde wil bekijken. De video wordt automatisch afgespeeld wanneer iemand je pagina bezoekt, maar je moet zorgen voor een video die meteen je boodschap overbrengt zonder dat de kijker het geluid hoeft aan te zetten.

OM DOOR TE VERTELLEN: Filmit Videomarketing in Tilburg maakt fantastische video’s. Zij bedenken en realiseren eigenzinnige videocampagnes met de focus op conversie. Ze doen dit doelgericht, efficiënt en betaalbaar.

3. Facebookberichten

De optimale grootte voor afbeeldingen in een (gedeeld) bericht is 1200 pixels (breedte) x 630 pixels (hoogte), maar de maximale breedte en hoogte is 2048×2048 pixels. Wij hebben de neiging om 2048×2048 aan te houden voor de meeste berichten op Facebook, dit omdat het altijd past op je PC, smartphone en tablet.

OM DOOR TE VERTELLEN: Je afbeelding hoeft niet veel tekst te hebben, omdat je in de statusbalk al een bericht typt die bij de afbeelding hoort. De 20%-tekstregel is inmiddels officieel vervallen, maar toch handhaaft Facebook nog steeds een lage ranking bij foto’s met veel tekst.

4. Afbeeldingen voor berichten met url

Wanneer je op Facebook een website deelt, wordt ook de afbeelding die is gekoppeld aan de url weergegeven. Normaliter wordt de afbeelding weergegeven met 470 pixels (breedte) x 246 pixels (hoogte), hoewel lange afbeeldingen (infographics bijvoorbeeld) worden weergeven met 158 pixels (breedte) x 237 pixels (hoogte).
Standaard kiest Facebook de eerste afbeelding die het tegenkomt op je website. Met een WordPress website kan je door middel van de Open Graph-tags aangeven welke afbeeldingen je standaard wilt weergeven op Facebook, LinkedIn en Twitter.

OM DOOR TE VERTELLEN: De makkelijkste manier om de gewenste afbeelding toe te voegen, is door de WordPress plugin ‘Yoast SEO‘ te gebruiken.

5. Omslagfoto Facebook groepen

Bij de omslagfoto voor een Facebook groep adviseren wij de grootte van 1602 pixels (breedte) x 500 pixels (hoogte) te gebruiken. In het midden van deze omslagfoto is een gebied van 886 pixels breed, dat is het gebied dat op alle apparaten wordt weergegeven. Daarom moet alle belangrijke informatie van deze afbeelding zich in dit gebied bevinden. Let op, niet alles is toegestaan. Lees hier de regels van Facebook.
  • Je omslagfoto is openbaar
  • Omslagfoto’s mogen niet kwetsend of misleidend zijn en mogen ook geen inbreuk maken op het auteursrecht van anderen.
  • Je mag mensen ook niet oproepen om je omslagfoto in te stellen voor hun persoonlijke profiel.

OM DOOR TE VERTELLEN: Met het nieuwe ontwerp van Facebook krijgen Facebook groepen veel minder zichtbaarheid in de nieuwsfeed. Zorg dus voor een spannende omslagfoto die op alle apparaten past, hiermee kan je nieuwe leden aantrekken.

6. Omslagfoto Facebook evenementen

Als je een evenement wilt organiseren of promoten via Facebook, zorg dan voor een omslagfoto met een hoge attentiewaarde. Een omslagfoto voor je evenement op Facebook moet 1920 pixels (breedte) x 1080 pixels (hoogte) zijn.

Let op dat een foto die je toevoegt aan een evenement altijd word aangepast aan de maximale breedte van 1920 pixels. Dus ook wanneer je een afbeelding upload die kleiner is, wordt deze uitgerekt waardoor deze onduidelijk wordt.

OM DOOR TE VERTELLEN: Canva is een geweldig hulpmiddel voor het maken van een omslagfoto voor Facebook, omdat je naast de vooraf ingestelde sjablonen, je ook aangepaste afmetingen kunt maken.

7. Facebook Carrousel afbeelding

Facebook Carrousel foto’s worden weergegeven met 600×600 pixels en het is belangrijk om het goed te doen, omdat ze een heel interessante manier zijn om jouw bedrijf te promoten. Bekijk deze geweldige Carrousel van American Express.

Welk formaat voor mijn foto moet ik kiezen op Facebook?

Volgens de gegevens die zijn verzameld door Kinetic Social, zorgen deze advertenties ook voor maximaal 10 keer meer verkeer naar websites van adverteerders. Een Carrousel zorgt volgens Kinetic Social zelfs voor 72% meer klikken. De Carrousel stelt marketeers in staat om op Facebook en Instagram 3-5 afbeeldingen, kopteksten, links of oproepen tot actie in één enkele advertentieruimte weer te geven.

OM DOOR TE VERTELLEN: Gebruik PicMonkey om een reeks perfecte Carroussel-afbeeldingen te maken.

8. Facebook-advertentie afbeeldingen

Wanneer je een Facebook-advertentie aanmaakt, moet je aandacht besteden aan de verschillende beeldformaten die worden gegenereerd. Jouw advertentie kan worden weergegeven op de nieuwsfeed van je desktop en smartphone, maar ook in de rechtste kolom op je PC. Daarnaast is het mogelijk om je advertentie te tonen op Instagram en het Audience Network van Facebook.

Enkele belangrijke punten om te onthouden wanneer je een Facebook-afbeelding voor jouw advertentie maakt:

  • Houd de tekst minimaal – te veel tekst ziet er rommelig uit en wordt niet gezien.
  • Houd 2 of 3 kleuren aan en maak ze sterk.
  • Geel verhoogt de conversiepercentages met 14,5%.
  • Ogen en lippen in beelden verhogen de klikfrequentie.
  • Aanbevolen afbeelding voor de nieuwsfeed: 1200×900 pixels.
  • Rechtse kolom beeldgrootte: 254 x 133 pixels.

OM DOOR TE VERTELLEN: Controleer altijd eerst de afbeeldingen alvorens het bericht te sponsoren. Probeer Be Funky eens. Hiermee kan je filters toevoegen en beeldcollages maken.

Met welke Facebook-afbeeldingsformaten moet ik rekening houden? Allemaal! Het is goed om de formaten van de verschillende Facebook afbeeldingen bij de hand te houden wanneer je aan de slag gaat met Facebook en Instagram. Lukt het je zelf niet? Vraag het dan aan ons! Wij helpen je natuurlijk graag.

x gedeeld