Waarom zou je bloggen?
Leestijd van ongeveer 2 minuten

Een branded blog beginnen is tegenwoordig bijna net zo hip als social media. En dan te bedenken dat blogs zo oud zijn als het internet zelf. Maar het nut ervan is anno 2017 opnieuw ontdekt. Toen in de tweede helft van de jaren negentig het web ontstond, werd ook weblog snel geboren. De blogs van het eerste uur kwamen vaak voort uit de drang om het dagelijks wel en wee te documenteren: een online dagboek. In augustus 1999 werd Blogger opgericht. Een eigen weblog was dé manier om aan vrije meningsuiting te doen, om gehoord te worden, om gewoon de dag van je af te schrijven of om je zelfbedachte recepten te verzamelen en wereldkundig te maken.

Bedrijvenblogs

Tegenwoordig heeft het woord blog een bijna ouderwetse betekenis. Het is sexy om met termen als content creation, curation of social media hub aan te komen, maar bloggen? En toch zien we dat zeventien jaar na de eerste internet bubble, bedrijven de blog plots in rap tempo omarmen als vertrekpunt voor hun social media activiteiten, specifieker hun: content strategie. Je zou kunnen zeggen dat het corporate blog ‘gekaapt’ is, of in elk geval nieuw leven ingeblazen, door sociale media. Persoonlijk ben ik een groot voorstander van ‘branded’ blogs. Of het nu corporate blogs zijn, die vaak leunen op social responsibility en arbeidsmarktcommunicatie, of merkenblogs, puur om het (consumenten) merk onder de aandacht te brengen.

Social media hub

Een blog heeft tegenwoordig veel voordelen. Zo is het de ideale social media hub: de plek die als vertrekpunt (en terugkompunt) dient voor al je contacten, volgers, fans. Waar content nog steeds king is, of eigenlijk meer dan ooit, is een blog de ideale plek om die rijke content, die vaak niet in een tweet of statusupdate past, te plaatsen. Bovendien geeft het een bedrijf een gezicht en een stem, waar tot nu toe de statische corporate website altijd erg afstandelijk was. Het past, of eigenlijk is een vereiste, in een tijd, waarin de dialoog wordt verlangd en verwacht. Last but nog least: een blog is een uitstekend middel om thought leadership te tonen of een thema te claimen waarmee een merk zich profileert. De voordelen zijn ook te kwantificeren. Websites met een blog ontvangen 53 procent meer bezoekers, 94 procent meer inbound links en 432 procent meer geïndexeerde pagina’s dan sites zonder, aldus Hubspot. Bedrijven die bloggen zien ook een 126 procent hogere lead groei dan bedrijven die niet bloggen. Bloggen dus!

Contentstrategie

Voordelen te over, maar gemakkelijk is het niet, bloggen. Want voor een blog geldt, net als voor sociale media in het algemeen: hoe kom ik dagelijks aan aantrekkelijke en relevante content?  Content die uitnodigt tot terugkomen, en het liefst: content die uitnodigt tot interactie? Een content strategie is dé uitdaging voor bedrijven die pro actief met social media aan de slag willen: zij zijn immers niet gewend om op dagelijkse basis sterke content te creëren. En: ook hier geldt weer: bezint eer ge begint, want je kunt niet zomaar meer terug…

x gedeeld