SOEQ ❤️️ Social Media » Blog » De Social Media marketeer in 2030
Leestijd van ongeveer 2 minuten

Thuis gaat alles steeds sneller: de föhn met sensoren heeft mijn haar in no-time in model gebracht. De appel die ik eet, heb ik nog op traditionele wijze, bij de Albert Heijn Pickup, in huis gehaald. De kast waar ik hem uithaal, geeft aan dat hij precies goed is om te eten.

Met mijn zelfrijdende Tesla ga ik als Social Media marketeer van Tilburg naar Eindhoven. Wat een feest dat er geen files meer zijn en dat ik onderweg kan werken! De auto zet mij voor kantoor af en rijdt zichzelf naar zijn vaste plaats in de parkeergarage. Mijn kantoor is nog maar 1.000 m², ultra modern en van alle virtuele en digitale mogelijkheden voorzien. Daarnaast goed bereikbaar en parkeren is geen probleem. De supersnelle monorail van Eindhoven via ‘s-Hertogenbosch naar Utrecht is op loopafstand van onze vestiging en een uitstekend alternatief.

Ik loop het kantoor binnen en wordt verwelkomd door Lisa, onze virtuele receptioniste. Een aardig praatje volgt. Zij houdt het midden tussen de chatbot dame die Ikea vroeger had en onze Iphone – Siri. Vriendelijk, correct, niet uit het veld te slaan.

De trap naar boven verkies ik boven de supersonische lift. Bewegen is ook anno 2030 onverminderd belangrijk.

In onze ICT-ruimte zitten naast onze eigen mensen, robots met menselijke trekken. De systemen zijn zo geavanceerd geworden dat ondersteuning door kunstmatige intelligentie nodig is.

Gelukkig hebben we nog steeds een gemotiveerde groep medewerkers die zich bezighoudt met onze klanten, al zijn de werkzaamheden door de veranderingen aangepast. Door blockchain zijn er geen onbetrouwbare gegevens meer, alles is vooraf gecertificeerd. We werken dan ook met zeventig procent minder collega’s dan voorheen, en ook de ondersteuning door secretaresses bestaat niet meer. Iedereen die vroeger een secretaresse had, wordt nu ondersteund door een personal assistent die voortkomt uit zijn of haar eigen Operating Systeem. Je kunt zelf kiezen of je een man wilt of een vrouw en hoe de personal assistent klinkt. En, ja, ook deze personal assistent is soms eigenzinnig!

De medewerkers, allemaal experts op hun terrein, ondersteunen de klanten. We zijn een ‘oranje’ organisatie. We werken niet meer in afdelingen, maar in community’s, die interprofessioneel zijn. Veel werkzaamheden die in 2017 nog handmatig of met een simpele computer werden gedaan, zijn nu volledig geautomatiseerd. Het beroep is nog interessanter: de Social Media marketeer voegt meer waarde toe dan ooit, de ondernemer weet op een dagelijkse basis waarop hij moet letten via de 24/7 boodschappen van zijn toekomstgerichte marketeer.

De communicatie rondom het beroep is veel positiever geworden in de loop van de jaren, maar wordt nog steeds gedaan door mensen van vlees en bloed. Het blijft van belang verhoudingen te kennen en sentimenten te herkennen.

Onze medewerkers blijven we ontwikkelen op hun talenten en houden we fit, via een chip in een horlogeband die alles regelt: de toegang, de keuze en betaling bij de lunch, het talentprogramma en het toevoegen van relevante kennis voor de job.

Wat we hebben behouden uit het verleden, is de snack op vrijdag, gewoon gefrituurd en nog steeds ongezond!

Mijn dag verloopt soepel, fysieke staande vergaderingen afgewisseld met vergaderen via beeldtelefoon en het afwikkelen van berichten. Niet meer via e-mail, maar binnen virtuele netwerken, zoals ons ultra sociale internet. Alles, mijn agenda, berichten en stukken, verschijnen op mijn glazen bureau. Snel en efficiënt!

Nog even langs een collega lopen, wiens kind ziek is, hopelijk gaat het beter. Ik hoor dat de auto zichzelf heeft voorgereden omdat ik over een uur bij een diner moet zijn.

x gedeeld