De Facebook Pixel in 10 simpele stappen uitgelegd

Maak jij gebruik van Facebook advertenties? Of ben jij van plan dit in de toekomst te  gaan doen? Dan wil je natuurlijk weten wat dit concreet oplevert en hoe jij het meeste uit je Facebook advertenties haalt (zoals het vinden van meer klanten). Facebook heeft hier een handige tool voor ontwikkelt: de Facebook Pixel. Lees hieronder in 10 stappen wat een Facebook Pixel is, hoe je deze kunt aanmaken en wat je kunt meten.

  1. Wat is de Facebook Pixel?
  2. Wat kan de Facebook Pixel meten?
  3. Remarketing met de Facebook Pixel
  4. Vergelijkbare doelgroep vinden
  5. Huidige klanten benaderen via Facebook
  6. Hoe maak je een Facebook Pixel aan?
  7. Hoe installeer je de Facebook Pixel?
  8. Wat te doen na het installeren van de Facebook Pixel?
  9. De Facebook Pixel voor remarketing installeren
  10. De Facebook Pixel voor ‘vergelijkbare doelgroep vinden’ installeren
Wat is de Facebook Pixel?

De Facebook Pixel is een klein stukje JavaScript-code die aan de achterkant van je website wordt geplaatst. Door middel van deze code kan Facebook gegevens verzamelen over jouw websitebezoekers afkomstig van je Facebook-advertenties. Met de Facebook-pixel krijg je meer inzicht in jouw doelgroep. Door je Facebook-advertenties te meten en te optimaliseren kun je je advertenties nóg beter maken. Daardoor is de kans op het gewenste resultaat hoger. Wie wil dat nou niet?

Wat kan de Facebook Pixel meten?

De Facebook Pixel bestaat uit standaardgebeurtenissen en aangepaste conversies. De standaardgebeurtenissen zijn gebeurtenissen die de meeste websitehouders willen meten. Denk bijvoorbeeld aan een aanmelding op de nieuwsbrief. Aangepaste conversies zijn conversies die jij persoonlijk zou willen bijhouden. Heb je een specifieke pagina op je website die je in de gaten wilt houden? Dan kun je hier een aangepaste conversie voor instellen.

Conversietracking

Door middel van een Facebook Pixel kunnen conversies worden gemeten. Een conversie is een actie van een persoon op jouw website. Deze kunnen bestaan uit micro conversies en macro conversies. Een voorbeeld van een micro conversie is het bekijken van een product of het inschrijven voor de nieuwsbrief. De macro conversie is in dit geval de aankoop of het aanvragen van een offerte via een formulier op de website.

De Facebook Pixel helpt je bij het meten van conversies, zodat jij weet welke advertenties de meeste conversies opleveren. Door je conversies te meten, wordt dus zichtbaar hoe succesvol je advertenties eigenlijk zijn. Om het even duidelijk te maken geven we twee voorbeelden:

Voorbeeld 1:
Je betaalt € 2,50 per klik voor een Facebook advertentie. Er zijn 200 mensen die op deze advertentie klikken. Dan besteed je uiteindelijk (2,50 x 200=)  € 500,- aan je advertentie. Dit zegt eigenlijk nog niet zo veel. Verlaten ze de website na het klikken? Bekijken ze meerdere pagina’s? Doen ze daadwerkelijk een aankoop?

Dit is het moment waar de Facebook Pixel in beeld komt. De Facebook Pixel laat namelijk zien wat bezoekers op je website hebben gedaan ná het klikken op de Facebook-advertentie. Hebben ze ook daadwerkelijk een aankoop gedaan of een formulier ingevuld? En welke advertentie heeft daar dan specifiek voor gezorgd. Dat kan dankzij de pixel worden bepaald.

Voorbeeld 2:
De Facebook Pixel laat zien dat je 5 producten hebt verkocht van € 50,- per stuk.  Van de 200 mensen uit voorbeeld 1 hebben er dus 5 een aankoop gedaan. Het kost je € 500,- om de advertentie te plaatsen, maar het levert je uiteindelijk maar € 250,- op. Dat wil zeggen dat je € 250,- verliest. Oeps!

Door gebruik te maken van de Facebook Pixel is nu duidelijk in kaart gebracht wat er gebeurt nadat mensen op je Facebook advertentie hebben geklikt. In bovenstaande voorbeelden wordt er dus geld verloren. Dat wil natuurlijk niemand hebben, al hoeft dit niet per definitie slecht te zijn. Het adverteren op social media is in zijn algemeenheid meer dan alleen direct resultaat. Je moet hierbij ook denken aan het indirecte resultaat, zoals: brand awareness, indirecte aankopen, micro conversies, likes op je Facebookpagina etc. Het indirecte resultaat is natuurlijk ook van belang. Wellicht dat je hier in de toekomst de vruchten van kunt plukken.

Merk je écht dat de conversies tegenvallen, dan is het verstandig om even naar het totaal plaatje te kijken. Is de landingspagina waar je men naartoe stuurt wel goed? Of stuurt deze niet naar een conversie toe? Is de targeting van je advertentie wel juist? Bereik je wel de juiste doelgroep? Dit zijn allemaal elementen die ook invloed hebben op het resultaat van je advertentie.

Remarketing met de Facebook Pixel

Door middel van remarketing kun je jouw websitebezoekers opnieuw benaderen via Facebook. Door de Facebook Pixel op je website te installeren, kan Facebook zien welke Facebook gebruikers jouw website bezoeken. Het is mogelijk om deze groep mensen opnieuw te benaderen door een advertentie op hun te richten. Deze kan vervolgens op Facebook in het nieuwsoverzicht of in de rechterkolom worden weergegeven.

Websitebezoekers zien het product dat ze eerder hebben bekeken ineens weer terug op een van deze plekken op Facebook verschijnen. De mensen worden dan getriggerd om jouw website opnieuw te bezoeken. Laten we het even wat duidelijker maken aan de hand van een voorbeeld.

Stel je voor…

Je bent op zoek naar een nieuwe website voor je onderneming. Je bekijkt verschillende websites, waaronder de website van SOEQ. Zonder het contactformulier in te vullen of een andere conversie uit te voeren, verlaat je de website. In de middag scroll je op je gemakje door Facebook heen.

Dit is het moment waarop de Facebook Pixel in actie komt. Doordat er een Facebook Pixel op de website van SOEQ staat, wordt er informatie verzameld en ‘verstuurd’ naar Facebook. Deze informatie kan worden gebruikt voor het specifiek targetten met een Facebook advertentie. Echter is voor SOEQ niet te zien dat jij de website hebt bezocht. Er wordt een cookie-ID van je opgeslagen, maar daarin zijn geen persoonlijke gegevens te zien. Enkel het ID wordt gevolgd. Dit wordt dus gebruikt voor de advertentie die jij tijdens die middag in je nieuwsoverzicht voorbij ziet komen.

Naast de retargeting van mensen die op je website zijn geweest, kan je ook mensen targeten die een specifieke stap hebben ondernomen op de website. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het aanmelden voor de nieuwsbrief, wanneer er een product aan het winkelmandje is toegevoegd etc.

Vergelijkbare doelgroep vinden

De data die Facebook heeft verzameld met de Facebook Pixel kan naast remarketing ook worden gebruikt om meer potentiële klanten te targeten. De Facebook Pixel kan namelijk vergelijkbare doelgroepen voor jou vinden. Dit zijn Facebookgebruikers die vergelijkbare interesses hebben als mensen waarmee je ooit al eerder interactie (op je website) hebt gehad. Jouw advertenties worden zo aan mensen getoond die het meest waarschijnlijk een conversie naar keuze verrichten.

Huidige klanten benaderen via Facebook

Naast de remarketinglijst die je met de Facebook Pixel opbouwt, is het ook mogelijk om je klantenbestand te koppelen aan Facebook. Wanneer je e-mailadressen van je klanten uploadt kan Facebook deze namelijk koppelen aan mensen die met dat e-mailadres een Facebookaccount hebben aangemaakt. Zo wordt er een doelgroep van je huidige klanten op Facebook aangemaakt, die je met vergelijkbare doelgroepen kan uitbreiden.

Vergelijkbare doelgroepen zijn dus niet alleen te vinden op basis van mensen die op jouw website zijn geweest, maar dus ook van huidige klanten. Wat wil je nog meer?

Hoe maak je een Facebook Pixel aan?

Nu je weet welke voordelen er allemaal zijn rondom de Facebook Pixel is het tijd om je Facebook Pixel te creëren en op je website te plaatsen. Om deze aan te maken ga je naar het advertentiebeheer of de bedrijfsmanager. Zodra je daarin zit, kies je het gewenste advertentieaccount aan en ga je linksboven naar Advertentiebeheer. Vervolgens ga je naar het tabblad pixels.

Zodra je op deze pagina bent beland, heb je de optie om een nieuwe Facebook Pixel aan te maken. LET OP: Er kan maar één pixel per advertentieaccount worden gemaakt. Dus heb je die nog niet, maak dan een nieuwe pixel aan. Geef deze een duidelijke naam, accepteer de Facebook Pixel Terms en klik vervolgens op maken. Facebook geeft je dan 3 opties voor het installeren van de pixelcode op je website. Zo kun je hem toevoegen aan de Tag Manager, zelf installeren op de website of een e-mail instructie naar je webbouwer sturen.

Hoe installeer je de Facebook Pixel?

Heb je toegang tot de code van je website? Dan kun je zelf de Facebook Pixel toevoegen. Plaats de basiscode op alle pagina’s van je website tussen de <head></head> sectie. Ben je een pagina vergeten? Dan wordt deze niet gemeten door de Facebook Pixel. Ben je zelf niet zo goed thuis in de broncode van je website? Vraag dan hulp aan Sander van SOEQ om de pixel te plaatsen.

Op bovenstaande afbeelding is nummer 2 de Facebook Pixel code. Zoals je ziet staat deze nu in de broncode op je website. Het is ook mogelijk om een standaard gebeurtenis te meten. Dan plaats je een gebeurteniscode, zoals aangegeven bij nummer 3. Facebook heeft dertien standaardcodes die op deze plek ingevuld kunnen worden. Zo kun je in dit voorbeeld ook meten of een product aan de winkelwagen is toegevoegd door de code ‘AddToCart” toe te voegen.

Wat te doen na het installeren van de Facebook Pixel?

Dacht je even klaar te zijn? Nou, dat is nog niet helemaal waar. Wanneer je conversies wilt meten of remarketing wilt toepassen moet er ook het een en ander gewijzigd worden in je advertentieaccount. Facebook moet natuurlijk weten wat je precies wilt meten.

Installeren van conversietracking

Voor conversietracking moet er een aangepaste conversie ingesteld worden op Facebook, zodat deze conversie kan worden bijgehouden. Ga naar het advertentiebeheer en klik vervolgens op aangepaste conversies.

Klik vervolgens op een nieuwe aangepaste conversie creëren en vul de URL in van de conversie die je wilt meten. Wil je de bedankpagina na een verkoop meten? Of een succespagina na het invullen van een formulier op jouw website? Gebruik dan de URL van deze pagina. Alle bezoekers van deze URL (de bedankpagina of de succespagina in dit geval) worden vervolgens gemeten als conversie.

Geef de conversie een duidelijke naam, kies vervolgens een categorie, vul eventueel een waarde in (wat is de conversie jou waard) en klik op create. Je conversie kan nu gemeten worden!

De Facebook Pixel voor remarketing installeren

Ga weer naar het advertentiebeheer en klik vervolgens op het tabblad doelgroepen.

Klik vervolgens op ‘doelgroep maken’ en vervolgens op aangepaste doelgroep. Dan krijg je een nieuwe pop-up met verschillende opties voor aangepaste doelgroepen. Kies vervolgens de optie: websiteverkeer. Dan heb je verschillende mogelijkheden die je naar jou wensen kunt gaan invullen. Je kunt bijvoorbeeld alle websitebezoekers kiezen, maar ook mensen die een specifieke webpagina hebben bezocht. Geef ook deze groep een duidelijke naam, zodat je deze later makkelijk kunt terugvinden.

De Facebook Pixel voor ‘vergelijkbare doelgroep vinden’ installeren

Ga weer terug naar het tabblad doelgroepen in het advertentiebeheer. Klik dan nogmaals op ‘doelgroep maken’ en kies dit keer voor ‘vergelijkbare doelgroep’.

Selecteer vervolgens je bron (oftewel aangepaste doelgroep), je locatie en de gewenste doelgroepgrootte. Klik vervolgens op doelgroep en je aangepaste doelgroep is geboren!

Conclusie

Heb je een bedrijfsaccount op Facebook en maak je gebruik van Facebook-advertenties? Dan is het gebruik van de Facebook-pixel essentieel. Je krijgt namelijk niet alleen beeld van de opbrengsten van je advertenties, maar er kan gerichter geadverteerd worden. Je kan zelfs vergelijkbare doelgroepen opsporen door middel van één stukje code! Dus, waar wacht je nog op?

Kan je toch nog wat extra hulp gebruiken bij het installeren van de Facebook-pixel? Wees dan niet bang en neem gerust contact met ons op! Wij helpen je op weg.

Bron: gonect.nl

About the Author:

Bouwjaar 1985. Bakt de goddelijkste pannenkoeken van de hele wereld. Ideeën-generator. Facebookt, Instagramt en gebruikt Twitter vooral voor de laatste roddels en kletspraat. Heeft altijd honger. Is ondernemer bij SOEQ in Tilburg. Studeert niet in Brabant. Is vrijwilliger bij Stichting Hartekind en het Ronald McDonald Huis Midden-West Brabant. Houdt van films. Geen sportfreak, maar fietst redelijk hard. Rookt niet, maar drinkt wel. Woont in Tilburg. Volgt iets te fanatiek Flikken Maastricht! Is een ochtendmens. Is 's avonds ook een mens. Houdt wel van een feestje. Heeft stiekem een diep verlangen om CliniClown te worden. Is vrolijk in extreme. Heeft knotsgekke vrienden. Loopt graag met de hond over het strand. Moet eerst een hond kopen om er mee over het strand te lopen. Is overenthousiast.
x gedeeld
WhatsApp WhatsApp met ons