Als lokale ondernemer opvallen op Facebook en Instagram doe je zo

Soms kom je van die zakelijke Instagram profielen en Facebook bedrijfspagina’s tegen waar je echt ontzettend vrolijk van wordt. Zo ook die van The Knit Club. The Knit Club is een conceptstore waar je terecht kunt voor diversiteit, niet-alledaagse, hippe kleding, gezellige cadeautjes en goei buurt (op z’n Tilburgs)! Social media zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. Er wordt veel over geschreven en bijna iedereen gebruikt een of ander sociaal platform. Kortom, mensen zijn er veel mee bezig. Maud is eigenaresse van de The Knit Club en snapt als geen ander hoe je het Tilburgse publiek via je sociale media om de vinger wind.

The Knit Club op Instagram

Maud gebruikt Instagram zoals je Instagram zou moeten gebruiken als ondernemer. De foto’s en video’s die ze plaatst gaan over de producten die ze verkoopt in haar conceptstore. Bekijk hieronder een overzicht van haar foto’s en filmpjes en lees vooral de teksten die Maud erbij schrijft.

The Knit Club op Facebook

Ook Facebook wordt door Maud ingezet als communicatietool. Op de foto’s zie je wederom de producten, maar de teksten omschrijven de foto nog beter waardoor je het product direct wilt aanschaffen. Hieronder een overzicht van de berichten van The Knit Club op Facebook.

Social Media voor ondernemers

Social media is eigenlijk niks nieuws. Immers het enige wat het doet, is het makkelijker maken om met andere mensen dingen te delen. Dit kan van alles zijn. Informatie, wat je doet, wat je leuk vindt of wat je bijzonder vindt. Dit doen we al zolang dat we bestaan. Vroeger door verhalen te vertellen, later deden we dit via schrift, de radio, de tv, forums, e-mail en nu dus, net als Maud, via social media. Social media is dus de nieuwste en vaak makkelijkste manier om dingen te delen met anderen.

Omdat zoveel mensen het gebruiken en het een makkelijke manier is om dingen met elkaar te delen is social media uiteraard interessant voor jou als ondernemer. Kijk eens naar The Knit Club, het is een manier om informatie te vergaren, je bekendheid op te bouwen, dingen te delen en de interactie op te zoeken. Alles met als doel uiteindelijk potentiële klanten te bereiken.

Wil jij Facebook inzetten als ondernemer?

Facebook was lange tijd het grootste sociale netwerk ter wereld. Facebook verliest vooral de interesse van jongeren onder 20 jaar. Maar in Nederland blijft het totaal aantal gebruikers naar verwachting nog jaren doorstijgen. Op dit moment heeft Facebook naar schatting 8,5 miljoen Nederlandse gebruikers. In 2021 zijn dat er naar verwachting 8,95 miljoen. Al hoewel Facebook door velen als privé wordt gezien, kan het voor bedrijven interessant zijn om erop te zitten en te adverteren. Dit gebeurt dan ook erg veel.

Van The Knit Club op de hoek tot de grote jongens. Bedrijven hebben hun eigen pagina of adverteren op Facebook. Dit kan ook voor jouw onderneming interessant zijn. Via Facebook blijf je namelijk in contact met je (potentiële) klanten en kan je ze bereiken met gerichte advertenties.

Wil jij Instagram inzetten als ondernemer?

Op Instagram plaatst je vooral foto’s of korte video’s. Maar probeer creatief te zijn en varieer in de soorten foto’s die je plaatst. Of maak eens een collage of een korte video met Boomerang. Instagram wint snel terrein, vooral onder jonge gebruikers. En dat is goed voor bedrijven: hoe jonger de gebruiker hoe beter, want des te langer kunnen ze gebruiker blijven. Meer dan de helft van de Instagram-gebruikers is tussen de 18 en 29 jaar oud. Een kwart van de gebruikers is tussen de 30 en 49 jaar oud.

Op Instagram is de interactie het grootst bij bedrijfsberichten: posts van bedrijven op Facebook en Twitter leveren in de meeste gevallen slechts interactie op met minder dan 0,8% van de volgers. Op Instagram is dat tussen de 6 en 9 procent. Daarnaast volgt 62% van alle Instagrammers een bedrijf via het medium en zoekt 70% wel eens een bedrijf op.

Wat kan Het Social Media Mannetje voor jou betekenen

Alle social media hebben met elkaar gemeen dat het mensen met elkaar verbindt en dat het de mogelijkheid geeft om dingen te delen. Dit is ook interessant voor jou als ondernemer. Door slim dingen te delen en te reageren kan je namelijk jezelf in de kijker spelen via social media.

Elk medium heeft zijn eigen spelregels, doelen en inzetmogelijkheden. Doordat bijna iedereen op één van de social media zit ben je als ondernemer bijna verplicht om iets te doen met social media.

Iedereen kent wel iemand die ‘goed is in Social Media’, maar niemand weet wat zo’n Social Media Mannetje voor jou kan betekenen. Wij kunnen je daar wel duidelijkheid over geven! Want heb jij geen tijd om jouw Facebook bedrijfspagina, Instagram profiel of LinkedIn profiel bij te houden? Dan kan Het Social Media Mannetje jou helpen. Bekijk hier onze abonnementsvormen en tarieven.

About the Author:

Bouwjaar 1985. Bakt de goddelijkste pannenkoeken van de hele wereld. Ideeën-generator. Facebookt, Instagramt en gebruikt Twitter vooral voor de laatste roddels en kletspraat. Heeft altijd honger. Is ondernemer bij SOEQ in Tilburg. Studeert niet in Brabant. Is vrijwilliger bij Stichting Hartekind en het Ronald McDonald Huis Midden-West Brabant. Houdt van films. Geen sportfreak, maar fietst redelijk hard. Rookt niet, maar drinkt wel. Woont in Tilburg. Volgt iets te fanatiek Flikken Rotterdam! Is een ochtendmens. Is 's avonds ook een mens. Houdt wel van een feestje. Heeft stiekem een diep verlangen om CliniClown te worden. Is vrolijk in extreme. Heeft knotsgekke vrienden. Loopt graag met de hond over het strand. Moet eerst een hond kopen om er mee over het strand te lopen. Is overenthousiast.