Adverteer met de emailadressen van je klanten op social media

Facebook- en Instagram-advertentiecampagnes zijn een slimme manier om meer dingen te verkopen en een nieuw publiek te bereiken in slechts een paar stappen. En met MailChimp krijg je een duidelijk beeld van welke advertenties jou het geld en nieuwe klanten opleveren.

Heb jij ook klantenbestand van honderden of duizenden mensen? Van al die mensen heb je waarschijnlijk ook hun e-mailadres. Die e-mailadressen gebruik je (hopen we) om deze mensen je nieuwsbrief te sturen.

Wat je misschien nog niet weet is dat je deze e-mailadressen ook kunt gebruiken om te adverteren op Facebook & Instagram.

Wij zijn hier zelf super enthousiast over en zien hier geweldige marketing mogelijkheden voor jou als MKB’er. En voor je geruststelling: omdat je zelf gegevens aanlevert is deze vorm van adverteren absoluut niet duur.

Vergroot jouw marketingbereik met een display-advertentie voor social media. We kunnen je helpen bij het kopen en uitvoeren van een advertentie op meerdere kanalen, waaronder Facebook en Instagram. De doelgroep van jouw advertentie kan bestaan uit abonnees, klanten of gebruikers van social media wiens interesses overeenkomen met jouw services of producten.

Adverteren vanuit MailChimp op social media

Mocht je vanuit je bedrijf al aan emailmarketing doen en gebruik je hiervoor MailChimp? Dan is het heel handig om ook vanuit MailChimp een advertentiecampagne op te zetten voor je social media, waaronder Facebook of Instagram. Hoe? Dat wordt heel makkelijk uitgelegd op de website van MailChimp. Kom je er niet uit? Dan helpen wij je natuurlijk graag!

Adverteren vanuit Facebook & Instagram

Je kan heel eenvoudig de e-mailadressen van je klanten uploaden in Facebook. Facebook kijkt dan wie van je klanten op Facebook & Instagram zit. Meestal is dat rond de 50%, want de e-mailadressen die jij aanlevert moeten matchen met de gegevens die Facebook heeft.

Vervolgens krijgen al jouw klanten die matchen een bericht van jou te zien in hun nieuwsoverzicht op Facebook & Instagram. In dat bericht zeg je bijvoorbeeld dat je net de nieuwste collectie van merk X binnen hebt. Of dat je deze week uitverkoop hebt en dat je zoveel % korting geeft op de merken X en Z.

Omdat je betaalt voor het tonen van dit bericht garandeert Facebook dat 100% van de mensen je bericht zien.

Als je dus 2000 mensen op je klantenlijst hebt en 1000 hebben een Facebook & Instagram account met hetzelfde e-mailadres, dan krijgen 1000 klanten gegarandeerd je Facebook & Instagram bericht te zien dat jij uitverkoop houdt. Hoe cool is dat?

Nieuwsbrief + advertentie = meer kans dat je klanten naar je winkel komen

Je klanten krijgen in de ochtend je nieuwsbrief met dat je uitverkoop hebt. Een paar uur later loggen ze in bij Facebook & Instagram en ook daar zien ze opeens een bericht dat je uitverkoop houdt. Ze waren het eigenlijk al bijna vergeten, dus je attendeert ze zo nog eens extra.

Na 2 dagen laat je ze nogmaals de Facebook & Instagram advertentie zien. Of een variant daarop. Door constant in beeld te blijven vergroot je enorm de kans dat ze naar je winkel komen.

Ook de mensen die je e-mail niet geopend hebben- en dus niet op de hoogte zijn van je uitverkoop- pak je zo terug op Facebook & Instagram. Want gemiddeld opent maar 30-50% van de mensen je nieuwsbrief. Daarom raden wij je aan om tegelijkertijd een advertentie te laten zien, want anders bereik je deze groep niet.

Maar je kunt ook een advertentie maken voor een selectie van je klanten. Bijvoorbeeld klanten die regelmatig wat van collectie X kopen. “Joh, je koopt regelmatig wat van collectie X. Wij hebben nu dit en dit binnen”.

Waarom betalen aan Facebook & Instagram?

Wij horen je denken: “maar ik kan toch ook gewoon een bericht op Facebook of Instagram zetten zonder dat het geld kost”. Tuurlijk kan dit, maar een gewoon bericht wordt nooit aan al je volgers getoond. Mensen die weinig reageren, of je bericht zelden liken zien veel van je berichten niet. Op dit moment worden je berichten maar aan 16% van je volgers getoond. Dit alles heeft te maken met het Facebook Algoritme.

Daarnaast zullen niet al je klanten je Facebook pagina of Instagramprofiel geliked hebben. Deze klanten zien dan sowieso je bericht niet. Het voordeel van adverteren op Facebook & Instagram is dat je zeker weet dat iedereen je (betaalde)bericht ziet. Dit is echt een kans die je naar onze mening moet gaan inzetten.

Je kan met 1 druk op de knop de e-mailadressen uit je mailprogramma downloaden. Daar maak je in excel een .csv-bestand van en vervolgens importeer je dat bestand in Facebook. Als je met Mailchimp werkt is het zelfs nog eenvoudiger. Maar er kan nog veel meer. En dit is echt heel gaaf!

Facebook kan een vergelijkbare doelgroep van je klantenlijst maken

Hoe zou het zijn als je tegen Facebook kan zeggen: “dit zijn mijn klanten. Maak op basis hiervan een lijst met allemaal potentiële klanten”. Zou toch gaaf zijn als dit zou kunnen? Het goede nieuws is: het kan!

Jij kunt Facebook de opdracht geven om aan de hand van jouw klantenlijst een lijst samen te stellen van allemaal potentiële klanten. Facebook noemt zo’n lijst een vergelijkbare doelgroep.

Facebook stelt een doelgroep voor je samen van mensen die vergelijkbaar zijn aan de mensen op de klantenlijst die je geüpload hebt. De mensen op je klantenlijst hebben bepaalde overeenkomsten waarom ze voor een winkel kiezen. Facebook kijkt daar naar (ze weten immers alles van je) en op basis daarvan stelt Facebook een lijst voor je samen.

De vergelijkbare doelgroep is altijd veel groter dan de lijst die jij aanlevert

De lijst die Facebook aanmaakt is altijd vele malen groter dan de lijst die jij aanlevert. Als jij 1000 klanten aanlevert, dan krijg je een lijst van een paar duizend potentiële klanten. Dit vinden wij zelf echt geweldig!

Je krijgt zomaar een lijst ter beschikking van allemaal potentiële klanten. Misschien wel de mensen die nu naar je concurrent gaan. Vanaf nu kan je ook aan deze mensen gaan adverteren. Aan allemaal mensen waarvan je weet dat ze klant bij je kunnen worden.

Privacy

Krijg je een lijst met namen? Nee, uit privacy oogpunt krijg je geen namen van deze mensen te zien en deze mensen krijgen ook geen bericht dat ze op jouw lijst staan. In je advertentiebeheer zie je alleen de naam van de lijst en het aantal mensen op de lijst.

Hoe gaaf is dit voor je marketing?

Je krijgt zo je bestaande klanten sneller naar je winkel en/of webshop. En je bereikt nieuwe mensen waarvan je weet dat ze lijken op je huidige klanten. De kans dat hieruit nieuwe klanten komen is vele male groter dan dat je adverteert aan iedereen. Wij zijn heel benieuwd of jij dit, nu of over een tijdje, ook gaat toepassen. Laat het ons weten!

About the Author:

Bouwjaar 1985. Bakt de goddelijkste pannenkoeken van de hele wereld. Ideeën-generator. Facebookt, Instagramt en gebruikt Twitter vooral voor de laatste roddels en kletspraat. Heeft altijd honger. Is ondernemer bij SOEQ in Tilburg. Studeert niet in Brabant. Is vrijwilliger bij Stichting Hartekind en het Ronald McDonald Huis Midden-West Brabant. Houdt van films. Geen sportfreak, maar fietst redelijk hard. Rookt niet, maar drinkt wel. Woont in Tilburg. Volgt iets te fanatiek Flikken Rotterdam! Is een ochtendmens. Is 's avonds ook een mens. Houdt wel van een feestje. Heeft stiekem een diep verlangen om CliniClown te worden. Is vrolijk in extreme. Heeft knotsgekke vrienden. Loopt graag met de hond over het strand. Moet eerst een hond kopen om er mee over het strand te lopen. Is overenthousiast.