De 7 ultieme voordelen van SEO
Leestijd van ongeveer 3 minuten

Een goede SEO strategie kan ervoor zorgen dat een bedrijf meer winst maakt en je kan er heel wat kosten mee besparen. Een slecht SEO-verhaal kan funest zijn voor je bedrijf, je wilt immers niet dat potentiële klanten naar je concurrent gaan. Hieronder vind je een opsomming van de zeven voordelen die SEO kan bieden voor je website.

#1. Verhoogde traffic

Een toppositie in de zoekmachine resulteert in een hogere zichtbaarheid en hierdoor genereer je meer vertoningen en kliks, een dergelijke positie kan er dus voor zorgen dat je meer verkeer hebt op je website. Met SEO wordt er getracht om zo relevant mogelijke trefwoorden, meta-tags en title-tags op te geven om zo de vindbaarheid binnen een zoekmachine te verhogen.

#2. ROI – Return on Investment

SEO biedt traceerbare en kwantificeerbare resultaten, ongeacht of het om een e-commerce of gewone website gaat. Bijna ieder aspect van de strategie, zoals de stijging van de ranglijst, verkeer en conversies kunnen bijgehouden worden. Voor e-commerce sites kan je zien welke paden de gebruikers volgen om over te gaan tot een aankoop, helemaal tot welk zoekwoord ze gebruiken en welke handelingen ze uitgevoerd hebben. Voor gewone websites kunnen waarden toegeschreven worden aan conversies, bijvoorbeeld het invullen van een ‘contactformulier’, hieraan kan men een waarde koppelen om de SEO-strategie te berekenen.

#3. Verhogen gebruiksvriendelijkheid

Met SEO tracht men ervoor te zorgen dat je website gemakkelijker te vinden is voor zoekmachines, SEO draagt gelijktijdig bij om je website meer gebruiksvriendelijk te maken voor gebruikers. SEO bestaat in hoofdzaak in het herschikken van de site architectuur en links naar pagina’s binnen de website gemakkelijker te laten vinden en gebruiken. Zo is het niet alleen gemakkelijker voor zoekmachines om de site te crawlen en pagina’s te vinden, maar ook gemakkelijker voor gebruikers om informatie op de website te vinden.

#4. Kostenefficiëntie

SEO is een van de meest rendabele marketingstrategieën, omdat het gebruikers actief online opspoort die op zoek zijn naar een product of dienst. De SEO’s inbound strategie helpt bedrijven geld te besparen in tegenstelling tot de outbound-strategie van ‘cold-calling’. Tegenwoordig is ‘cold-calling’ nog steeds een effectieve strategie, maar de kosten gekoppeld aan het genereren van de leads kunnen met meer dan 50% gereduceerd worden door gebruik te maken van een ‘inbound’ strategie, zoals SEO. Het verkeer afkomstig van een SEO-strategie is als gevolg van SEO meer gekwalificeerd dan andere marketingstrategieën, wat kan resulteren in een enorme kostenbesparing voor je bedrijf.

#5. Merkbekendheid

De bovenste posities in de SERP’s kan resulteren in een aanzienlijke stijging van impressies, dat vertaalt naar je website zorgt dat deze topposities op de resultaten pagina’s naar meer exposure. Plus, als je aanwezig bent op de eerste pagina, zorg je niet alleen dat de gebruikers zich associëren met je merk, maar zorg je er ook voor dat de mensen meer vertrouwen hebben ten aanzien van je website.

#6. Concurrentie

Stilzitten is achteruit gaan, de concurrentie zit niet stil dus het is van groot belang om aan SEO te doen, hoe beter de SEO van je site, hoe beter je scoort ten opzichte van je concurrenten. Dit proces dient zich voortdurend te verbeteren want in de meeste markten is er zware concurrentie op het gebied van SEO. Een goed SEO-verhaal kan ervoor zorgen dat je beter scoort dan je concurrenten. Het is van groot belang dat je website als eerste getoond wordt in de zoekresultaten, want de meeste internetgebruikers klikken op de eerste pagina’s die ze tegenkomen bij het zoeken.

#7. Mobile

Meer dan 60% van de zoekopdrachten wordt via een mobiel apparaat uitgevoerd en dat betekent dat ook jouw website (mits deze vindbaar is natuurlijk) ook gelezen gaat worden via een mobiel apparaat. Is je website al responsive? Het is niet alleen voor je lezers prettig, Google neemt het mee in zijn resultaten.

Tot slot: Bedenk altijd dat je voor je bezoekers schrijft en niet voor de zoekmachine.

x gedeeld