7 tips om Facebook succesvol in te zetten voor je autobedrijf

Misschien zit je privé al tijden op Facebook, of moet je stiekem eigenlijk niets hebben van dit populaire social media-platform. Toch is het – als je kijkt naar de hoge bezoekersaantallen en de mogelijkheid om in direct contact te staan met de doelgroep – zakelijk gezien zonde om er niets mee te doen. Maar hoe haal je hier nou het meeste voordeel uit voor jouw autobedrijf? Dat lees je in deze checklist: 7 tips om Facebook succesvol in te zetten voor je autobedrijf.

1. Meld je aan op Facebook

Eigenlijk eerder een voorwaarde dan een tip. Mocht je nog niet op Facebook zitten, is dat nu het moment om dat te doen. Om jouw autobedrijf zakelijk, automerk of product te kunnen profileren op dit platform, moet je namelijk een actief profiel hebben.

Profielen zijn voor gebruikers, pagina’s voor organisaties, projecten en andere initiatieven, zo redeneert Facebook. Je moet je dus eerst persoonlijk hebben aangemeld voordat er überhaupt een zakelijke pagina kan worden aangemaakt.

Of je nou al Facebook-fan bent of niet: actief worden op dit platform heeft zo zijn voordelen, omdat je zo ook meteen jouw familie, vrienden en zakelijke contacten uit jouw netwerk kunt inzetten voor het promoten van jouw producten en/of diensten.

Wie het echt niet ziet zitten dat zakelijk en privé hierdoor wel eens door elkaar kunnen lopen, kan de privacyinstellingen van zijn profiel naar wens aanpassen en zonodig aanscherpen. Facebook is wat dit betreft vrij flexibel; als jij niet wilt dat collega’s en/of klanten foto’s zien van een gezellig uitje met jouw gezin, kun je dat vrij eenvoudig instellen op jouw profiel.

Lees hier meer over privacy op Facebook. Tip: bij iedere update die Facebook doorvoert, kunnen de privacyvoorwaarden opnieuw worden aangepast. Dit is ook relevant als je Facebook gebruikt met jouw smartphone of tablet. Het is dan ook slim om na iedere update even jouw profielgegevens even na te lopen.

2. Maak een zakelijke pagina

Als je eenmaal een actief Facebook-profiel hebt, kun je direct een zakelijke pagina aanmaken. Hier kunnen gebruikers of andere bedrijven en instellingen ‘fan’ van worden.

Ga naar ‘Een pagina maken‘ en klik op de het icoontje dat op jouw situatie van toepassing is.

In de meeste gevallen zal dat een lokale onderneming, stichting, vereniging of andere organisatie zijn.

Vervolgens kun je jouw pagina verder aanvullen met belangrijke gegevens en bijvoorbeeld het bedrijfslogo als afbeelding uploaden.

Het mooie van zo’n zakelijke pagina is dat je dit ‘profiel’ ongeveer dezelfde huisstijl kunt geven als de stijl die je gebruikt op jouw zakelijke website.

Dit kan bijvoorbeeld door extra informatieve en welkom-tabs toe te voegen met meer informatie over jouw producten of evenementen die je in de nabije toekomst gaat organiseren.

Je bent op dit moment waarschijnlijk nog de enige beheerder van de pagina, maar het is uiteraard ook mogelijk om in de toekomst meerdere beheerders aan te wijzen. Deze deelnemers moeten uiteraard ook wel over een actief Facebook-profiel beschikken.

3. Wees interactief

Dat social media geen kwestie van alleen het zenden van informatie is, hoeven we jou vast niet meer uit te leggen. Social media is interactief en moet je altijd beschouwen als een online vorm van tweerichitngsverkeer; jij gaat op deze manier als het gezicht van een bedrijf of merk straks actief in gesprek met klanten.

Dit kan de nodige positieve publiciteit opleveren, maar wees ook voorbereid op negatieve reacties, bijvoorbeeld een boos bericht van iemand die niet te spreken is over een uitblijvende levering.

Op social media is niet reageren sowieso uit den boze. En juist in dit soort dringende gevallen is het heel belangrijk dat je dergelijke klachten niet negeert, maar in gesprek gaat met de klant. Wacht nooit niet te lang met antwoorden (gebruikers gaan er tegenwoordig min of meer vanuit dat ze binnen een uur antwoord krijgen) en plaats een reactie waarin jij je verontschuldigt voor de gang van zaken en zeg dat je gaat uitzoeken wat hier is misgegaan.

Vraag desnoods of de klant zijn of haar contactgegevens naar jou kan sturen in een privébericht, zodat je onderling makkelijker contact kunt houden. Is het probleem opgelost? Plaats dan nog een publiekelijke reactie waarin je aangeeft dat alles is rechtgezet, zodat andere gebruikers ook zien dat er bij jouw autobedrijf adequaat met klachten wordt omgegaan.

4. Maak de pagina publiek toegankelijk

Een nieuw aangemaakte pagina is automatisch openbaar, zodat hij direct kan worden geïndexeerd door zoekmachines. Handig ook om te weten dat autobedrijven met een zakelijke pagina op Facebook vaak beter worden gewaardeerd door Google.

Kom je jouw autobedrijf echter steeds maar niet tegen? Controleer dan of jouw pagina wel op Facebook met een zoekopdracht kan worden gevonden. Ga hiervoor naar ‘Edit Page’, klik vervolgens op ‘Edit Settings’ en check bij ‘Page Visibility’ of de pagina wel gepubliceerd is.

Zo niet, moet je deze optie aanzetten. Dan zal jouw pagina op den duur ook door zoekmachines beter worden geïndexeerd.

5. Plaats interessante content

Vergeet niet dat mensen vaak voor hun lol op Facebook zitten; met het promoten van nieuwe producten of verkoopacties alleen zul je maar weinig gebruikers écht weten te enthousiasmeren.

Zorg in plaats daarvan ervoor dat je ook regelmatig interessante content plaatst die niet primair gericht is op het verkopen of promoten van jouw autobedrijf.

Stond jij laatst namens jouw onderneming op een beurs en werden daar filmopnames gemaakt? Plaats dit filmpje dan door op jouw Facebook-pagina of upload foto’s van jouw presentatie tijdens een workshop of ander evenement dat jouw doelgroep aanspreekt.

Je zou ook kunnen overwegen om een speciale groep-pagina aan te maken, zodat je nog intensiever in contact kunt komen met interessante netwerkcontacten. Houd er alleen wel rekening mee dat het modereren hiervan extra tijd in beslag kan nemen.

Maak regelmatig tijd vrij voor het onderhouden van al jouw social media-profielen. Naast Facebook zijn veel autobedrijven ook actief op Twitter en LinkedIn.

Post wekelijks een aantal updates, zodat fans en andere bezoekers nooit een ‘dode’ pagina te zien krijgen. Maak er daarnaast een gewoonte van om op vaste tijden (bijvoorbeeld een keer ‘s ochtends, ‘s middags en ‘s avonds) in te loggen; zo ben je er altijd relatief op tijd bij als gebruikers vragen stellen of een klacht hebben.

6. Plaats een advertentie op Facebook

Wil jij een nieuwe auto of spectaculaire kortingsactie promoten? Met wereldwijd circa 757 miljoen gebruikers die dagelijks inloggen, is Facebook een prima geschikt online platform om gericht te kunnen adverteren.

Via Facebook is dit bovendien meestal niet al te duur (je hebt immers zelf in de hand waar en hoe vaak jouw advertentie te zien is) en biedt uiteenlopende mogelijkheden om jouw doelgroep zo goed mogelijk te bereiken.

Want als je zojuist een autobedrijf bent gestart in Oost-Groningen, heb je er natuurlijk weinig aan wanneer gebruikers uit de regio Amsterdam deze advertentie op hun profiel voorbij zien komen. Ook financieel gezien is Facebook vrij flexibel; je kunt dit zelfs dagelijks aanpassen. Tip: download voor meer informatie de handleiding Adverteren op Facebook.

7. Je Facebook uitbesteden

Wil je als autobedrijf zakelijk aan de slag met Facebook, maar weet je niet precies hoe of heb je er simpelweg geen tijd voor? Besteed het beheer van je Facebookpagina dan uit. Wij nemen het graag voor je uit handen, zodat jij je volledig kan richten op waar jij het best in bent: jouw eigen werk! Al vanaf 119 euro per maand heb je het gewoon goed geregeld.

Wij verzorgen voor een aantal klanten in de automotive de volledige Facebook strategie voor een vast bedrag per maand.

Laat je gegevens hieronder achter en wij nemen vrijblijvend contact met je op!

About the Author:

Bouwjaar 1985. Bakt de goddelijkste pannenkoeken van de hele wereld. Ideeën-generator. Facebookt, Instagramt en gebruikt Twitter vooral voor de laatste roddels en kletspraat. Heeft altijd honger. Is ondernemer bij SOEQ in Tilburg. Studeert niet in Brabant. Is vrijwilliger bij Stichting Hartekind en het Ronald McDonald Huis Midden-West Brabant. Houdt van films. Geen sportfreak, maar fietst redelijk hard. Rookt niet, maar drinkt wel. Woont in Tilburg. Volgt iets te fanatiek Flikken Maastricht! Is een ochtendmens. Is 's avonds ook een mens. Houdt wel van een feestje. Heeft stiekem een diep verlangen om CliniClown te worden. Is vrolijk in extreme. Heeft knotsgekke vrienden. Loopt graag met de hond over het strand. Moet eerst een hond kopen om er mee over het strand te lopen. Is overenthousiast.
x gedeeld
WhatsApp WhatsApp met ons