30+ Social Media Hacks en tips van de professional

30+ Social Media Hacks en tips van de professionalBen je op zoek naar de nieuwste tips en technieken voor sociale media? Wil je weten hoe de experts de trends van social media marketing voorblijven? Coosto heeft topprofessionals uit de sociale media gevraagd hun favoriete tips te delen om het meeste uit sociale media te halen.

In dit artikel ontdek je 50 manieren om je social media marketing te verbeteren en tijd te besparen. We leren je ook hoe je meer engagement kunt krijgen met jouw Facebook, LinkedIn, YouTube, Instagram en Twitter.

Wel of geen hashtags? Is het verstandig om mensen te taggen in je post? Wat is de ideale lengte van je bericht? Je kunt je social media strategie nog zo goed op orde hebben, maar het zijn dit soort details die vaak het verschil maken tussen een post die amper engagement oplevert en eentje die juist viral gaat.

Er zijn ontelbaar veel sites met tips die je zogenaamd helpen om details in jouw voordeel te laten werken en je social media te optimaliseren. Helaas zijn dit soort tips meestal niet veel meer dan nattevingerwerk. Tijd om de feiten erbij te pakken.

We komen met 50 tips, gebaseerd op een analyse van meer dan 10 miljoen social media berichten, om jou te helpen betere resultaten met je social media te behalen. Geen beredeneerde gok, maar keiharde data voor al jouw LinkedIn, Instagram, Facebook, Twitter en YouTube accounts.

In deze tips o.a.:

– Wat zijn de beste tijdstippen om te posten?
– Wat zijn de beste dagen om te posten?
– Is het verstandig om emoji te gebruiken?
– Wat is de ideale caption-/berichtlengte?
– Hoeveel hashtags is ideaal?
– Zou je mensen of merken moeten taggen in je posts?
– Hoe moet je je bericht formuleren?
– Hoeveel levert het toevoegen van afbeeldingen en video’s je op?
– Is het slim om vragen te stellen aan je volgers?
– Voeg je liefst wel of niet een link toe naar andere content?

Facebook

Facebook is hét mainstream social platform. Je moet het wel heel bont maken als je een doelgroep wilt vinden die niet af en toe zijn Facebooktijdlijn opent. Uiteindelijk is het natuurlijk zaak om al dat publiek te betrekken, je wilt de interactie met hen aangaan. Daar is social media tenslotte social voor. Maar hoe krijg je dat het best voor elkaar op Facebook?

Coosto analyseerde meer dan 25.000 Facebookposts van Nederlandse bedrijven, om factoren te vinden die van invloed zijn op engagement.

Twitter

Twitter kent de afgelopen jaren misschien niet de sterkste stijging in aantal leden, maar het is nog steeds verreweg het meest spraakmakende en sterkst opiniërende platform. Zeker als politici, journalisten of mensen in media en/of communicatie tot je doelgroep behoren, is Twitter een niet te missen social media platform. Het openbare karakter van Twitter laat nieuwsberichten binnen no-time de wereld over vliegen, om zo direct impact te hebben. En precies daarom is Twitter zo’n interessant medium om viral te gaan. Maar hoe maak je de kans daarop zo groot mogelijk? Hoe verzamel je die replies en retweets?

LinkedIn

LinkedIn is een vreemde eend in de social-media-bijt omdat het platform uitsluitend gericht is op professionals. Connecties op LinkedIn kennen elkaar vaak alleen in een professionele setting en de volgers van bedrijven houden over het algemeen wat meer afstand. Zeker als je het vergelijkt met platformen als Instagram en YouTube, waar mensen volop de interactie aangaan met hun vrienden en favoriete merken. LinkedIn is daardoor – niet verrassend – het platform dat het laagste scoort op interactie. Mensen geven volop aan updates ‘interessant’ te vinden, maar reageren op een bedrijf is vaak een brug te ver. Coosto analyseerde meer dan 10.000 updates van Nederlandse bedrijven om te achterhalen hoe je mensen toch zover krijgt. Te zien is dat tal van voorbeelden van bedrijven die honderdduizenden volgers hebben, maar updates plaatsen die blijven steken op 0 reacties.

Instagram

Instagram wordt weleens het platform van de toekomst genoemd. En ondanks dat daar zeker een kern van waarheid in zit, met de snelst groeiende en overwegend jonge gebruikersgroep, doe je het platform daarmee te kort. Want Instagram maakt gewoon deel uit van de gevestigde orde. Hoe zorg je ervoor dat het energieke en volop likende publiek op Instagram ook het volgende stapje zet? Dat ze daadwerkelijk met je gaan praten? Vragen gaan stellen? Reageren?

Coosto onderzocht 25.000 willekeurige Nederlandse openbare Instagram-posts om daar de antwoorden op te vinden.

YouTube

Oneerbiedig gezegd wordt YouTube door veel mensen gebruikt als video-dumpplaats. Daardoor zou je bijna vergeten dat het ook gewoon een social media platform is. En wat voor één. Het is schier onmogelijk om iemand te vinden die nog nooit een YouTube-video heeft bekeken, zelfs tussen mensen die normaal gesproken ver weg blijven van social media.

Maar… niet iedereen die een YouTube-video bekijkt, heeft ook een account. En niet iedereen die een account heeft, abonneert zich op kanalen. En hoeveel mensen reageren nu echt op video’s? Coosto onderzocht meer dan 10.000 willekeurige Nederlandse openbare YouTube-videos en heeft het antwoord.

Download de tips als PDF

About the Author:

Bouwjaar 1985. Bakt de goddelijkste pannenkoeken van de hele wereld. Ideeën-generator. Facebookt, Instagramt en gebruikt Twitter vooral voor de laatste roddels en kletspraat. Heeft altijd honger. Is ondernemer bij SOEQ in Tilburg. Studeert niet in Brabant. Is vrijwilliger bij Stichting Hartekind en het Ronald McDonald Huis Midden-West Brabant. Houdt van films. Geen sportfreak, maar fietst redelijk hard. Rookt niet, maar drinkt wel. Woont in Tilburg. Volgt iets te fanatiek Flikken Rotterdam! Is een ochtendmens. Is 's avonds ook een mens. Houdt wel van een feestje. Heeft stiekem een diep verlangen om CliniClown te worden. Is vrolijk in extreme. Heeft knotsgekke vrienden. Loopt graag met de hond over het strand. Moet eerst een hond kopen om er mee over het strand te lopen. Is overenthousiast.