Socialmediaplatformen in cijfers

SOEQ » Blog » Socialmediaplatformen in cijfers (deel 1)
Leestijd van ongeveer 3 minuten

2017 is inmiddels begonnen. Met de champagne en oliebollen achter onze kiezen zijn de meeste ondernemers vandaag weer begonnen met werken. Om het jaar af te trappen wil ik jullie graag meenemen in de cijfers van alle socialmediaplatformen in Nederland.

Facebook

Facebook is met 1,79 miljard maandelijkse actieve gebruikers met afstand het meest gebruikte sociale netwerk ter wereld. Van die 1,79 miljard zijn er 1,18 miljard dagelijks actief. Facebook is nu in 129 landen het meest gebruikte sociale netwerk. Japan is het enige land waar Twitter het grootste sociale netwerk is. Het heeft daar 35 miljoen actieve gebruikers, Facebook 25 miljoen.

Als we kijken naar de bedrijfsmatige inzet van Facebook, dan zien we dat die nog altijd flink groeit. Er zijn 60 miljoen Facebook-pagina’s (een groei van 33 procent ten opzichte van het jaar ervoor) en 4 miljoen actieve adverteerders.

Facebook in Nederland

In Nederland zijn er 9,5 miljoen geregistreerde Facebook-accounts. Afgelopen oktober kende Faceboook een indrukwekkend aantal Nederlandse bezoekers. In oktober bezochten 9,8 miljoen Nederlanders de website van Facebook. Een kleine kanttekening daarbij is dat dit aantal niet alleen het bezoek aan Facebook betreft, maar ook aan Facebook Messenger.

Twitter

Steeds minder Nederlanders hebben Twitter op hun mobiele telefoon staan. In absolute aantallen heeft Twitter in een jaar tijd in Nederland ruim 250.000 mobiele gebruikers verloren. Vooral jongeren haken af. Had in oktober 2015 nog ruim een kwart van de Nederlanders met een smartphone de Twitter-app geïnstalleerd, in oktober van dit jaar is dat nog maar net iets meer dan een op de vijf Nederlanders.

Terwijl de populariteit van Twitter daalt onder tieners, stijgt die van Instagram en Snapchat. In een jaar tijd steeg het aantal 12- tot 19-jarigen met Instagram met 8 procentpunten naar 78 procent, terwijl Snapchat met 7 procentpunten steeg naar 75 procent.

Mensen die Twitter nog wel op hun smartphone hebben staan, gebruiken de app nog even vaak als in het verleden: gemiddeld 13 dagen per maand. Facebook en Instagram worden gemiddeld respectievelijk 25 dagen en 17 dagen per maand gebruikt.

De website van Twitter wordt maandelijks door 2,2 miljoen Nederlanders bezocht. Zelfs nu mobiel gebruik wordt meegenomen, wat bij Twitter relatief hoog ligt, is een duidelijke daling zichtbaar in het gebruik van Twitter.

LinkedIn

Het bezoek aan LinkedIn is al lange tijd stabiel. Het zakelijke sociale netwerk wordt maandelijks door 4,2 miljoen Nederlanders bezocht. LinkedIn heeft de 6 miljoen Nederlandse accounts gepasseerd. Op het moment van schrijven staat de teller op 6.097.000. “Met dit aantal zijn we niet alleen het land met een van de hoogste penetratiegraden ter wereld, maar staan we bovendien al jaren in de top-3 ‘most engaged LinkedIn countries'”, aldus Bastian Verhulst van LinkedIn Nederland.

Van vacaturebank naar social medium

LinkedIn heeft het imago van een online vacaturebank en probeert daar al jaren verandering in te brengen door gebruikers meer te betrekken en zo meer als een sociaal medium te fungeren. De belangrijkste investeringen om dit te bewerkstelligen zijn de timeline, blogs en messaging.

De Nederlandse timeline is tegenwoordig kwalitatief een stuk beter. Het is niet meer steevast Amerikaanse content die bovenaan de timeline van Nederlandse gebruikers prijkt. Desalniettemin is er nog ruimte voor verbetering.

Ook qua user interface zijn er stappen gezet. Zo werkt het delen van content steeds lekkerder, maar ook hier valt nog een wereld te winnen. Hashtags zijn sinds enige tijd klikbaar, zodat je ermee naar relevante updates kunt navigeren.

Nu gebruikt de helft van de actieve leden messaging volgens eigen data van LinkedIn. Bovendien is het aantal verzonden berichten het afgelopen jaar met 240 procent gegroeid. In de timeline wordt maandelijks voor meer dan 160 miljoen minuten gekeken.

Sinds ruim twee jaar is bloggen op LinkedIn in het Nederlands beschikbaar. Bovendien heeft LinkedIn aan de vindbaarheid van blogs op het platform gewerkt. Zo verschijnen nu ook berichten in de zoekresultaten als je de zoekfunctie gebruikt. De ontwikkeling van het bloggen op LinkedIn heeft ervoor gezorgd dat er tegenwoordig 160.000 blogs per week worden gepubliceerd op het zakelijke netwerk.

(bron: Marketingfacts.nl)

Gedeeld