Nagellakkende Tijn en het succes van Social Media

Nagellakkende Tijn en het succes van Social Media
Leestijd van ongeveer 2 minuten

Het terminaal zieke jongetje Tijn (6) veroorzaakt met zijn nagellak-actie een ware hype op sociale media. De actie heeft al meer dan 2,5 miljoen euro opgehaald voor Serious Request van 3FM.

Tijn meldde zich woensdag met zijn actie ‘Lak-aan’ bij het Glazen Huis in Breda, en sindsdien verschijnen er steeds meer foto’s van gelakte nagels op sociale media. Op Twitter is de hashtag #heelhollandlakt trending, met veel foto’s van gelakte nagels.

Miss Montreal schrijft nummer speciaal voor Tijn.

Miss Montreal (Sanne Hans) was donderdagavond te gast in het Glazen Huis en schreef in 30 minuten tijd een liedje, speciaal voor Tijn.  En dat veroorzaakte tranen bij de ouders van Tijn.

“Voor het eerst in een hele lange tijd kwamen er tranen. Niet van verdriet, maar uit vreugde en dankbaarheid”, zei de vader van Tijn op de radio. “In de auto hier naartoe hebben we het nummer nog zes keer geluisterd om zeker te weten dat we niet weer in tranen zouden uitbarsten.”

Tijn heeft hersenstamkanker (DIPG), een zeldzame ziekte. Genezing is uitgesloten. Het streefbedrag van Tijns actie was 100 euro. “Dit lied is een monument voor onze zoon, daar zijn we zo dankbaar voor”, zei Tijns vader.

Het succes van social media

Normaal zijn sociale media niet het toonbeeld van positiviteit. Zeker op Twitter kan het nogal eens flink uit de hand lopen. Maar wat er rondom de actie van Tijn gebeurd, is echt magisch.

Na de Ice Bucket Challenge is de actie van Tijn super simpel: lak je nagels (en laat het gelakt tot kerst) en nomineer drie anderen om hetzelfde te doen. De liefdadigheidsactie lijkt vooral zo snel aan te slaan doordat mensen ontroerd zijn geraakt door het verhaal van de ongeneeslijke zieke jongen Tijn en zijn vader Gerrit Kolsteren, bedenker van de campagne.

Gedeeld